Pécs8 tábor oktatási programcsomag – 1. nap
PÉCS8 TÁBOR – PÉCS ÉS A ’70-ES ÉVEK
1. nap – ismerkedés a ’70-es évekkel
Felhasznált módszerek:
1. Dramatikus játék
- élőszobor
- „a szakértő köntösében”
2. Kreatív írás
- tudósítás írása forrásanyag alapján
3. Tanulásmódszertan
- képes asszociációs ábra készítése piktogramokkal
4. Filmes technikák:
- híradó forgatása
Képek az első napról
RÁHANGOLÓDÁS
NYITÓKÖR
1. A résztvevők bemutatkozása
A résztvevők a Hogy vagy most? kérdésre adott válasszal reflektálnak aktuális fizikai és mentális állapotukra.
2. A tábor témájára való ráhangolás – dramatikus megjelenítés
A tábor vezetője és két egyetemi hallgató szófelhőként fogalmakat, eseményeket, szereplőket mond, melyekre a tábor két trénere és egy improvizációban jártas diák azonnal a playback színház ”élőszobor” kistechnikájával reagál.
JELENTÉSTEREMTÉS
1. Kutatómunka a kor jellemző tárgyairól az utca emberétől és az internetről.
- A diákok a 70-es évek tárgyaiból rendezett tárlatból 2-2 tárgyat kapnak 3-4 fős csoportokban. (Tárgyak: SOKOL rádió, úttörő nyakkendő, rajnapló, kitüntetések, ruhadarabok, cipők, pléh ételhordó, biciklis szerszámtáska, váza, tálak, pénzérmék…..)
- Az utcán megszólított járókelőktől kell információkat, történeteket gyűjteniük a tárgyakról.
- Minimum 10 információ gyűjtése után kapnak internet-kódot, hogy további információkat gyűjtsenek.
- Információk rendszerezése plakáton (képes asszociációs-ábra technikájával)
2. Korabeli tárgyak árverése – dramatikus játék
A teremtett világ/fiktív szituáció:
A Pécs8 társulás szeretne vásárolni a táborozóktól ’ 70-es évekre jellemző tárgyat.
Ezért egy szakemberük – híres becsüs – eljött, és arra kéri a csoportokat, hogy egy képviselőjüket küldjék hozzá a felajánlott tárggyal. A Képviselőnek érvelnie kell amellett, miért az a tárgy a legértékesebb a Pécs8 számára. (Az érvelő beszédeket az érvelés műfajának segédanyaga alapján készítik el a diákok.) A beszédek meghallgatása után a becsüs és segédje döntenek, majd megvásárolják a kiválasztott darabot.
A játék lebonyolítása:
- a tér elrendezése
- a becsüs és segédje bemutatása
- beszédek meghallgatása
- döntés
- eredményhirdetés
3. Mozi: korabeli filmkrónikák megtekintése az Apolló moziban korabeli filmszalagokról
Témák: reklámfilmek, propagandafilm Pécsről
4. Mozaikok a 70-es évekből:
kordokumentumok feldolgozása: bányászélet, filmszemle, társadalmi munka, szoboravatás
– A csoportok 1-1 témát kapnak, tájékozódniuk kell a források alapján a témáról:
– Alkotó-produktív feladatok megoldása a témakörben feladatlapok alapján
– Tudósítás írása adott témában –a tudósítás műfaji jellegzetességeinek megfelelően
– Híradó forgatása a megismert kordokumentumok alapján
– Kisfilmek megosztása
REFLEKTÁLÁS
A nap folyamán elkészült produktumok és felmerült történeti kérdések közös megbeszélése, korrekció.
ZÁRÓKÖR
Személyes reflektálás a nap eseményeire, a megélt élményekre, a kialakult kapcsolatokra. A reflexiók egyaránt szóltak a korról és az egymáshoz kapcsolódásokról.