PÉCS8 TÁBOR – PÉCS ÉS A ’70-ES ÉVEK

2. nap – életmód és divat

 

Felhasznált módszerek:

1. Dramatikus játék

  • séta a térben
  • állóképek
  • szabad improvizáció

 

2. Kreatív írás

  • naplóbejegyzés befejezetlen történet alapján
  • novella befejezetlen történet alapján
  • hivatalos szöveg alkotása: állambiztonsági jelentés szakterminológia használatával

3. Tanulásmódszertan

  • bővíthető szemponttáblázat

 

 

4. Filmes technikák:

  • propagandafilm forgatása kordokumentum felhasználásával

Képek a második napról

RÁHANGOLÓDÁS

ZENÉS ÉRKEZÉS

Zenés érkezés:

A 70-es évek  zenéinek folyamatos lejátszása a gyülekező alatt, melynek célja a kor energiáinak, hangulatának megidézése, az egymáshoz kapcsolódás megtámogatása az oldott légkörrel.

ZENÉK

NYITÓKÖR

A körben ülő résztvevők elmondják, ki hogy érzi magát. Ennek célja a jelen állapotaink tudatosítása, energiaszintünk, motivációnk megfigyeltetése és megnevezése, az állapotunkról, érzelmeinkről való nyílt kommunikáció gyakorlása.

DRAMATIKUS ÉBRESZTŐ

Lépései:

1. kapcsolódás magunkhoz mozgásos gyakorlatokon keresztül: testrészek megmozgatása, energiaszintünknek megfelelő járás…

2. kapcsolódás a társainkhoz fokozatosan
• tekintettel
• érintéssel
• egyensúly-és tartó gyakorlatokkal
• hang-játékokkal

3. kapcsolódás a témához
• egyéni szoborjáték
• csoportos szoboralkotás az előző nap szerzett tudástartalmakból (pl: szerencsétlenség a bányában, Filmsztár érkezése a Filmszemlére)

JELENTÉSTEREMTÉS

1. Ismerkedés a 70-es évek divatjával, lakáskultúrájával: Választható feladat kiscsoportokban

  1. Nyomozás az utcán a ’70-es évek divatja után

Korabeli divatlapok megmutatásával kell informálódni a kor divatjáról az utca emberétől. A tájékozódást előre megadott szemponttáblázat segíti, az információkat ebben kell összerendezni.

  1. Internetes források  és korabeli divatlapok alapján tájékozódás a 70-es  évek divatjáról

Források tanulmányozása
Divat? Divat! – film
Divat a 20. században – film

Szemponttáblázat kitöltése a kor viseleteiről

TOP 10 lista elkészítése: a mai viseletbe beilleszthető jegyek listázása

Ruhakollekció tervezése a 70-es évek stílusjegyeinek felhasználásával

3. Filmforgatás: korabeli propagandafilm aktualizálása jelenkori képanyaggal – az eredeti hanganyag felhasználásával utcai filmforgatás, melynek célja a 70-es évek és  jelen korunk összehasonlítása.

Pécs8 tábor produktum: Propagandafilm újraforgatva 1. – film
Pécs8 tábor produktum: Propagandafilm újraforgatva 2. – film

Dr. Slachta Krisztina történész előadása a 70-es évek divatjáról.

2. Improvizációs játék: Beugró/zsebszöveg

  • Beugró társasjáték  zsebszöveg című műfaja nyelvi-gondolkodási bravúrt igényel: jelenkori szituációba kell beilleszteni a zsebből előhúzott szövegrészeket, melyek a kor jellemző indulóinak részletei, illetve jelmondatok. (Szövegrészletek a Mint a mókus fenn a fán és az Április 4-ről szóljon az ének című indulók kulcsmondatai.)
  • A jelenetalkotás után a diákok meghallgatják az indulókat.

Dr. Bánkuti Gábor interaktív előadása a kor besúgórendszeréről és a megfigyelésekről.
Állambiztonsági oktatófilmek ezen a linken megtekinthetők.

3. Kreatív írásgyakorlat korabeli állambiztonsági jelentések alapján

Egy felolvasott állambiztonsági jelentésből ismerhetik meg a diákok egy szerelmespár történetét, feladatuk a történet befejezése.

Választható feladatok:

  1. naplóbejegyzés egy szereplő szemszögéből, E/1-ben
  2. Novellaírás, a novella kritériumainak megfelelően
  3. Állambiztonsági jelentés írása a kor jellemző terminológiájával

Válogatás az elkészült munkákból.

REFLEKTÁLÁS

A nap folyamán elkészült produktumok és felmerült történeti kérdések közös megbeszélése, korrekció.

ZÁRÓKÖR

A résztvevők reflektálnak a nap eseményeire. Érzelmeik és gondolataik megosztásával találkozások születnek a korral, egymással.

?
Impresszum

Főszerkesztő: Dévényi Anna, Bánkuti Gábor
Munkatárs: Szabó Attila (szerkesztő)
Elérhetőség: pecs8.info@gmail.com