Pécs8 tábor oktatási programcsomag – 2. nap
PÉCS8 TÁBOR – PÉCS ÉS A ’70-ES ÉVEK
2. nap – életmód és divat
Felhasznált módszerek:
1. Dramatikus játék
- séta a térben
- állóképek
- szabad improvizáció
2. Kreatív írás
- naplóbejegyzés befejezetlen történet alapján
- novella befejezetlen történet alapján
- hivatalos szöveg alkotása: állambiztonsági jelentés szakterminológia használatával
3. Tanulásmódszertan
- bővíthető szemponttáblázat
4. Filmes technikák:
- propagandafilm forgatása kordokumentum felhasználásával
Képek a második napról
RÁHANGOLÓDÁS
ZENÉS ÉRKEZÉS
Zenés érkezés:
A 70-es évek zenéinek folyamatos lejátszása a gyülekező alatt, melynek célja a kor energiáinak, hangulatának megidézése, az egymáshoz kapcsolódás megtámogatása az oldott légkörrel.
NYITÓKÖR
A körben ülő résztvevők elmondják, ki hogy érzi magát. Ennek célja a jelen állapotaink tudatosítása, energiaszintünk, motivációnk megfigyeltetése és megnevezése, az állapotunkról, érzelmeinkről való nyílt kommunikáció gyakorlása.
DRAMATIKUS ÉBRESZTŐ
Lépései:
1. kapcsolódás magunkhoz mozgásos gyakorlatokon keresztül: testrészek megmozgatása, energiaszintünknek megfelelő járás…
2. kapcsolódás a társainkhoz fokozatosan
• tekintettel
• érintéssel
• egyensúly-és tartó gyakorlatokkal
• hang-játékokkal
3. kapcsolódás a témához
• egyéni szoborjáték
• csoportos szoboralkotás az előző nap szerzett tudástartalmakból (pl: szerencsétlenség a bányában, Filmsztár érkezése a Filmszemlére)
JELENTÉSTEREMTÉS
1. Ismerkedés a 70-es évek divatjával, lakáskultúrájával: Választható feladat kiscsoportokban
- Nyomozás az utcán a ’70-es évek divatja után
Korabeli divatlapok megmutatásával kell informálódni a kor divatjáról az utca emberétől. A tájékozódást előre megadott szemponttáblázat segíti, az információkat ebben kell összerendezni.
- Internetes források és korabeli divatlapok alapján tájékozódás a 70-es évek divatjáról
Források tanulmányozása
Divat? Divat! – film
Divat a 20. században – film
Szemponttáblázat kitöltése a kor viseleteiről
TOP 10 lista elkészítése: a mai viseletbe beilleszthető jegyek listázása
Ruhakollekció tervezése a 70-es évek stílusjegyeinek felhasználásával
3. Filmforgatás: korabeli propagandafilm aktualizálása jelenkori képanyaggal – az eredeti hanganyag felhasználásával utcai filmforgatás, melynek célja a 70-es évek és jelen korunk összehasonlítása.
Pécs8 tábor produktum: Propagandafilm újraforgatva 1. – film
Pécs8 tábor produktum: Propagandafilm újraforgatva 2. – film
Dr. Slachta Krisztina történész előadása a 70-es évek divatjáról.
2. Improvizációs játék: Beugró/zsebszöveg
- Beugró társasjáték zsebszöveg című műfaja nyelvi-gondolkodási bravúrt igényel: jelenkori szituációba kell beilleszteni a zsebből előhúzott szövegrészeket, melyek a kor jellemző indulóinak részletei, illetve jelmondatok. (Szövegrészletek a Mint a mókus fenn a fán és az Április 4-ről szóljon az ének című indulók kulcsmondatai.)
- A jelenetalkotás után a diákok meghallgatják az indulókat.
Dr. Bánkuti Gábor interaktív előadása a kor besúgórendszeréről és a megfigyelésekről.
Állambiztonsági oktatófilmek ezen a linken megtekinthetők.
3. Kreatív írásgyakorlat korabeli állambiztonsági jelentések alapján
Egy felolvasott állambiztonsági jelentésből ismerhetik meg a diákok egy szerelmespár történetét, feladatuk a történet befejezése.
Választható feladatok:
- naplóbejegyzés egy szereplő szemszögéből, E/1-ben
- Novellaírás, a novella kritériumainak megfelelően
- Állambiztonsági jelentés írása a kor jellemző terminológiájával
REFLEKTÁLÁS
A nap folyamán elkészült produktumok és felmerült történeti kérdések közös megbeszélése, korrekció.
ZÁRÓKÖR
A résztvevők reflektálnak a nap eseményeire. Érzelmeik és gondolataik megosztásával találkozások születnek a korral, egymással.