Pécs8 tábor oktatási programcsomag – 4. nap
PÉCS8 TÁBOR – PÉCS ÉS A ’70-ES ÉVEK
4. nap – rendszerezés, projektbemutató
Felhasznált módszerek:
1. Dramatikus játék
- séta a térben
- állóképek
- szoboralkotás
- playback Villanófény technika
- szabad improvizáció
2. Kreatív írás
- panaszlevél
- dalszöveg
3. Tanulásmódszertan
- grafikai szervezők (Venn-diagramm)
- vándorló csoportok- technika
4. Filmes technikák:
- fotósorozatból képregény készítése
Képek a negyedik napról
RÁHANGOLÓDÁS
ZENÉS ÉRKEZÉS
Zenés érkezés:
A 70-es évek zenéinek folyamatos lejátszása a gyülekező alatt, melynek célja a kor energiáinak, hangulatának megidézése, az egymáshoz kapcsolódás megtámogatása az oldott légkörrel.
NYITÓKÖR
A körben ülő résztvevők elmondják, ki hogy érzi magát. Ennek célja a jelen állapotaink tudatosítása, energiaszintünk, motivációnk megfigyeltetése és megnevezése, az állapotunkról, érzelmeinkről való nyílt kommunikáció gyakorlása.
DRAMATIKUS ÉBRESZTŐ
Lépései:
1. kapcsolódás magunkhoz mozgásos gyakorlatokon keresztül
2. kapcsolódás a társainkhoz fokozatosan
3. kapcsolódás a témához
JELENTÉSTEREMTÉS
A 70-es évekről eddig megszerzett tudás összegyűjtése és rendszerezése grafikai szervezőkkel
- Négyfős csoportok alakítása
- Minden csoport kap egy színt és egy témát
– Életmód
– A rendszer jellegzetességei
– Munka, pécsi gyárak
– A rendszer önképe, képi reprezentációja - A csoport tagjai szemléletes Venn-diagramot készítenek, egyik halmaz a 70-es éveket foglalja magába, másik a jelen korunkat. A korokra jellemző sajátosságokat a megfelelő halmazba, illetve a metszetbe kell beírni. A közös tudásmozgósítás során minél több információt kell felidézni az adott korról, miközben összehasonlítják a két kort.
- „Vándorló csoport”-technikával megtekintik a diákok egymás munkáit és saját színükkel bővítik egymás plakátjait.
Dr. Bánkuti Gábor rendszerezése a korról, kérdések megválaszolása.
Kreatív írás egyénileg választott témában
Választható feladat:
- Dalszöveg Azok a hetvenes évek… címmel
- A kort reprezentáló fogalmakból szótár készítése a rendszer és a kettős kommunikáció bemutatására
- Képregény készítése: az előző nap során készült dramatikus családjáték fotóiból a családjelenet történetét kell megalkotni PPT-s képregény formájában, mely tükrözi a családban bekövetkezett váratlan fordulatot.
- Besúgó jelentés írása a kor terminológiáját és képi anyagát felhasználva
- Hivatalos levél: panaszlevél a 70-es évek szituációi alapján megadott témában a hivatalos levél kritériumainak betartásával.
- Transzparensek festése: a forrásokban megismert jelmondatok felhasználásával transzparenseket lehet készíteni egy képzeletbeli felvonulás kellékeként.
Tudásrendszerező feladatlap kitöltése
Állítások megfogalmazása a korról, melyek tartalmazzák a kor ellentmondásosságát és az emlékezés kettősségét.
PLAYBACK SZÍNHÁZ előadása
Az előadás címe: „Ó, azok a ’70-es évek!”
Az előadás a táborban résztvevők történeteiből épül fel. A playback színészek az elhangzott hangulatokat, érzéseket, történeteket playback színházi technikákkal mutatják meg a színpadon a nézők számára.
Készülődés a projektbemutatóra: Elkészült írások és filmes anyagok lektorálása, rendszerezése, feltöltése.
PROJEKTBEMUTATÓ: A tábor anyagainak bemutatása
REFLEKTÁLÁS
A nap folyamán elkészült produktumok és felmerült történeti kérdések közös megbeszélése, korrekció.
ZÁRÓKÖR
A résztvevők reflektálnak a nap eseményeire. Érzelmeik és gondolataik megosztásával találkozások születnek a korral, egymással.
Körkérdés: Mennyire érzik hatékonynak a diákok a tanulás táborban használt formáit?