Történelmet írni és oktatni egyaránt komoly felelősség. Nincsenek könnyű helyzetben a történelemtanárok, ugyanakkor egy jó pedagógus számos szakmai módszerrel érhet el kiváló eredményeket az oktatás, nevelés terén. Erről, s egy Pécs város életében kiemelkedő kutatásról beszélgettünk dr. Dévényi Annával, a PTE BTK Modernkori Történeti Tanszék egyetemi adjunktusával.
– Milyen lépéseket tesz a Pécsi Tudományegyetem, hogy a történelemtanárokkal jó kapcsolatot alakítson ki?– Izgalmas, érdekes vita kerekedett 2016 októberében azon a fórumon, amelyet Ön szervezett. A kerekasztalon különböző oktatási intézményekben dolgozó történelemtanárok beszélgettek sok más mellett arról, hogyan lehet aktuálpolitikai kérdéseket elemezni a történelemórán. Milyennek ítéli meg utólag a fórumot?
– Ősszel számos, a történelemoktatáshoz kapcsolódó aktuálpolitikai kérdés (Brexit, menekültválság stb.) indokolta az érintett pedagógusok összehívását. Egyrészt a diákok a megfelelő történelemtudás nélkül nem tudják értelmezni a napi bel- és külpolitikai eseményeket és jelenségeket, másrészt az új (2012-ben bevezetett) tantervekben komoly hangsúlyt kap a jelenismeret. Mivel ez utóbbi a klasszikus történelemtanári képzésben nem szerepel, a pedagógusok nagyon hálásak bármilyen segítségért. Ezen a fórumon – amelyen számos hallgató is részt vett – szóba került az is, hogy egy tanár miként kezelhet egy-egy szélsőséges diákvéleményt. Összecsaptak az érvek és ellenérvek arról is, hogy lehet-e a fiatalokat demokráciára nevelni. Valóban izgalmas vita alakult ki, és mind a hallgatók, mind az oktatók részéről sok megfontolásra méltó gondolat hangzott el. Számomra nagyon rokonszenves álláspontot közvetítettek a kollégák: igenis lehet nyitva hagyni kérdéseket, tehát a pedagógusnak nem kell döntőbírónak lennie egy esetleges nézeteltérésben.
– Milyen lépéseket tesz a Pécsi Tudományegyetem, hogy a történelemtanárokkal jó kapcsolatot alakítson ki?
– Számunkra a hallgatók képzése során nagyon fontos, hogy lássuk, a közoktatásban mire van igény, s az általános és középiskolai pedagógusok szintén jogos elvárásokat támasztanak velünk szemben. Legutóbb az MTA BTK Vidéktörténeti témacsoportja által szervezett konferencián mutattuk be az Árkádia című szakmódszertani folyóiratot, amelyet a PTE BTK Történettudományi Intézet és a Babits Gimnázium indított útjára 2011-ben azzal a céllal, hogy a közoktatást és a történettudományt összekapcsoljuk. Folyamatosan figyelemmel kísérjük a tudományos élet újdonságait, s a kutatókat megkérjük arra, hogy közérthetően és röviden foglalják össze az eredményeiket. Modultervek készítésével segítséget nyújtunk abban is (pl. forrásokkal, óravázlattal), hogy ezeket az eredményeket hogyan lehet a tanórákon felhasználni. Ezáltal párbeszéd alakul ki a kutatók és a tanárok között, mindkét érintett részéről máig nagyon pozitív visszajelzéseket kapunk. A közoktatás és az egyetem kapcsolatát erősíti a Kreatív Történelem tanulmányi verseny is, amelyet idén már ötödik alkalommal hirdettünk meg, nagy sikerrel.
– Meg lehet-e ítélni, lehet-e mérni valamilyen módon, hogy valaki jó vagy rossz történelemtanár?
– Szerintem a vonalat ott lehet meghúzni, hogy az illető jó tanár-e vagy sem. Hogy történelmet vagy matematikát tanít jól vagy rosszul, az teljesen mindegy.
– Ha már történelemről és forrásokról beszélgettünk, egy fontos kutatásról kérdezném. A Pécs8 nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy a várostörténeti monográfia készülő nyolcadik – a baranyai megyeszékhely 1945-1990 közötti történetét feldolgozó – kötetéhez tárgyi és szellemi forrásokat gyűjtsön a lakosságtól. Mennyire sikerült erre a célra ösztönözni az embereket?
– Dr. Bánkuti Gábor egyetemi adjunktus kollégámat kérte fel a Pécs Története Alapítvány a monográfiasorozat nyolcadik kötetének megírására. Az ő ötlete volt, hogy jó lenne, ha nem száraz tudományos mű születne, hanem vissza kellene adni a település hangulatát és karakterét, azaz hogy ebben az időszakban miben volt más Pécs, mint a többi város. Mivel a közelmúltról beszélünk, mindennek számos tanúja akad, akik el tudják mesélni a kutatás témájához kapcsolódó élményeiket. Gábor ekkor, a társadalmasítás kezdetén már bevont a projektbe, és együtt találtuk ki a Pécs8 projektet. Úgy hiszem, ez a kutatás már túlnőtte a kötetszerkesztés keretét, és nagyon érdekes reakciókat indított el.
– Ha már ennyit beszéltünk a Pécs-kutatásról, hadd kérdezzem meg: Önnek mit jelent ez a város?
– Nekem ez a közegem. Ösztöndíjasként majdnem egy évet Berlinben töltöttem, amely a világ egyik legnagyszerűbb városa. Komolyan megkísértett, hogy ott maradjak, de van egy nagy hátránya. Lapos. Rájöttem, hogy nem tudok a Mecsek nélkül élni. Pécsnek olyan adottságai vannak, amelyekkel nagyon nehéz versenyezni. Élhető léptékű, emellett igazi egyetemi város, klassz kulturális élettel. Amikor a fővárosból vagy máshonnan meglátogatnak a barátaim, mindig rácsodálkoznak, hogy milyen pezsgés, mennyi program van itt. Szóval az ittlétet egyelőre nem cserélném el semmire.
Gerner András (pecskertvaros.hu)