A Széchenyi térről Szabolcsra indul az első megjavított autóbusz. A képen kalappal a kezében dr. Boross István főispán, bal oldalán Tolnai József polgármester. JPM – Helytörténeti Gyűjtemény F. 638

Október elsején a társasgépkocsi üzemben a háború után megmaradt hét roncsból helyreállított két Rábával és egy Mercédesszel a Széchenyi térről három vonalon is elindul a menetrend szerinti autóbuszjárat: a kertvárosin, a Hősök terein és a pécsbányain. Október közepén egy újabb Rába is elkészül, a 4-es vállalati rendszámmal ellátott jármű a villamos végállomásától Ürög-felsőig nyeli a kilométereket.

Az első busz felújítás előtt. Krisztián Tamás – Régi Pécs
Az első busz felújítás előtt. Krisztián Tamás – Régi Pécs
A Széchenyi térről Szabolcsra indul az első megjavított autóbusz. A képen kalappal a kezében dr. Boross István főispán, bal oldalán Tolnai József polgármester. JPM – Helytörténeti Gyűjtemény F. 638
A Széchenyi térről Szabolcsra indul az első megjavított autóbusz. A képen kalappal a kezében dr. Boross István főispán, bal oldalán Tolnai József polgármester. JPM – Helytörténeti Gyűjtemény F. 638

Bár az üzemanyag és a gumi beszerzése is komoly nehézséget okoz, az igazi kihívást a pengő értékének követése jelenti. Aligha volt a világ autóbusz-közlekedésében olyan tarifaskála, mint a pécsi. 1942. január 1-től a forint bevezetéséig a pengőfillértől a millió, a trillió, végül az adópengőig 49-szer változott a buszjegy ára.

A népművelés újabb fóruma a Pedagógusok Szakszervezete által szervezett „Pécs a magyar város” című előadás-sorozat.

„Aki Pécs demokratikus élni akarásában hisz, és az újjáépítéshez lelki indítékokat kisugárzó erejében megerősödni kíván, hallgassa meg a kiváló előadógárda új mondanivalóját.”

A Szakszervezeti Kultúrtitkárság sem tétlenkedik, a MADISZ-székházban „korszakos jelentőségű” munkástanfolyamot indít. A közigazgatási és jogi tanfolyam célja – érettségi nem szükséges a felvételhez – munkás származású tisztviselők biztosítása a közigazgatásba. Ehhez azonban ekkor még nincsenek meg a politikai feltételek: október 7-én a „vörös körzetekkel” megnövelt nagy-budapesti helyhatósági választáson, a novemberre kiírt nemzetgyűlési választások főpróbáján, elsősorban a női szavazók aktivitásának köszönhetően sokak számára meglepő eredmény születik. Kelemen Andor belvárosi plébános feljegyzése a választói pártpreferencia egy meghatározó tényezőjét rögzíti:

„Nagy megnyugvást keltett s a reménykedést új erőre segítette az a körülmény, hogy a budapesti községi törvényhatósági választásokon a kisgazdapárt – helyesebben a keresztény világnézet abszolút többségi győzelmet aratott az egyesült szoc.demokrata és kommunista párt felett 121 –112 arányban. Nagyon bíztató jel az országos választásokra. Itt tulajdonképpen népszavazás lesz, Krisztussal vagy nélküle, kereszténység vagy kommunizmus. […] Megindult a választási küzdelem, hihetetlen mennyiségű plakát borítja a házak falait s minden vasárnap más és más párt tartja a felvonulást s gyűlést a Széchenyi téren.”

A Parasztpárt választási nagygyűlésén Erdei Ferenc szónokol. JPM – Helytörténeti Gyűjtemény Ht. 5560
A Parasztpárt választási nagygyűlésén Erdei Ferenc szónokol. JPM – Helytörténeti Gyűjtemény Ht. 5560

Október 22-én Kodály Zoltán emlékbeszédével Bartók-emlékest a Nemzeti Színházban. Műsoron többek közt a Mikrokosmos, az Allegro barbaro és a Román táncok. Az estet a ciszterci gimnázium énekkara zárta három Bartók-kórussal, Nyolczas Ipoly vezényletével.

25-én 20 fok meleg. A legszebb őszi idő.

Bánkuti Gábor

Felhasznált irodalom:
Pécs-Belvárosi Plébánia Historia Domusa; Dr. Kovács András: Pécs közművelődési élete a korabeli sajtódokumentumok alapján. (A város felszabadulásától 1949-ig) Pécs, 1985. 22-23, 27-30; Trebbin Ágost – Lehmann Ferenc: A pécsi villamosvasút és autóbusz-közlekedés (1913-1964) Pécs, 2007. 219-221.
?
Impresszum

Főszerkesztő: Dévényi Anna, Bánkuti Gábor
Munkatárs: Szabó Attila (szerkesztő)
Elérhetőség: pecs8.info@gmail.com